Geriau įgyvendinti asmens teisę apginti savo laisvę, aiškiau reglamentuoti laikinojo sulaikymo tvarką – tokiems Teisingumo ministerijos siūlomiems įstatymo pakeitimams šiandien pritarė Vyriausybė.
Baudžiamojo proceso kodekso pataisos tiksliau apibrėžia žmogaus laikinojo sulaikymo pagrindus ir procedūras, kai asmuo yra įtariamas padaręs nusikalstamą veiką, bet nebuvo užkluptas nusikaltimo vietoje. Jeigu įtariamasis yra sulaikomas, pavyzdžiui, namuose, darbe, ir jam pagal tyrimo duomenis reikia skirti suėmimą, būtų privaloma šį asmenį per 48 valandas pristatyti į teismą. Ikiteisminio tyrimo teisėjas turėtų spręsti toliau skirti suėmimą ar paleisti.
Jeigu suimtas asmuo pateiktų skundą, prokuroras jį nedelsiant turėtų pateikti teisėjui, kuris per aštuonias valandas nuo gavimo dienos turėtų išnagrinėti ir priimti nutartį.
„Šiuo metu galiojanti laikino sulaikymo tvarka turi spragų – leidžia per plačiai taikyti šią griežtą priemonę ikiteisminio tyrimo metu, – teigia laikinai teisingumo ministro pareigas einantis Elvinas Jankevičius. – Reikia veiksmingo teisinio mechanizmo, leidžiančio ginti asmens laisvę, kreiptis į teismą dėl pritaikytų veiksmų”.
Ministro teigimu, asmens laisvės suvaržymas yra griežčiausia teisinė priemonė. “Nepriklausomai nuo jo trukmės, tai gali pakenkti žmogaus reputacijai, sukelti didelį sukrėtimą jam ir šeimai. Todėl įstatymuose įtvirtintos procedūros bei pagrindai, kuriais valstybės institucijoms suteikiama teisė apriboti asmens laisvę, privalo būti aiškios, logiškos ir pagrįstos”.
Lietuvos Konstitucijoje numatytas tik vienas sulaikymo pagrindas – asmens, užklupto padarius nusikalstamą veiką, sulaikymas, o visi kiti atvejai galimi tik išimtinais atvejais.
Per metus pareigūnai sulaiko apie 20 tūkst. asmenų, įtariamų padarius nusikaltimus, bet tik maždaug 2,5 tūkst. teismas skiria suėmimą. „Tai atskleidžia, kad galimai nepagrįstai buvo suvaržyta daugelio žmonių laisvė ir pažeidžiamos jų teisės, – pabrėžia E. Jankevičius. – Turime užtikrinti, kad žmogaus teisės nebūtų varžomos daugiau, negu to reikia baudžiamojo proceso tikslams pasiekti, ir teisinėmis priemonėmis apginti asmens laisvę nuo apribojančių priemonių – operatyviai apskųsti teismui sulaikymą ar suėmimą ir gauti teismo vertinimą“.
Teismų praktikos analizė parodė, kad ikiteisminio tyrimo pareigūnai, priimdami nutarimą skirti galimą laikiną sulaikymą iki 48 valandų, dažnai net nesikreipia į teismą dėl asmens suėmimo. Tai gali būti viena iš ikiteisminio tyrimo taktikų, kai per šį laikotarpį reikia atlikti baudžiamojo proceso veiksmus, pavyzdžiui, atlikti kratą sulaikytojo bute, apklausti daugiau liudininkų.
Kaip su A .Paleckiu…kaip su Masiuliais ir Liberalu,Darbo Partijomis:vietoj Teismo-i Seima!2.Siulyciau tiesiog nebeiti i Teismus…paleisti kalinius….pvz:Medininkai -nuzude…kaltu ner…stadijonas 100 000 000 pavoge…kaltu ner …pardavineja cigaretes…kalejimas!!!Visiems arba niekam!Jug Ministras nevaziuoja per raudona sviesaforo spalva…bijo …varyk….
Kokiais tikslais paskutines dienas dirbantis ministeris ,tik dabar sugebejo pateikti siulyma sutvarkyti sia spraga??Kaip supratau apie sulaikyma padariusiu nusikaltima sulaikyma cia kalbejo.Noreciau paklausti ponu,o kodel nekalbama apie sulaikyma eiliniu pilieciu,kurie nera padare jokio nusikaltimo?? Pavyzdziui pilietis nusmauke nuo nosies kauke,nes aptemo akyse.Tuomet is uz kampo pasirodo policijos ekipazas,kuris is kart atakuoja ta senuka.Senukas oro nebesugeba ikvepti,o pareigunai jau lauzia rankas,deda antrankius,nors senukas dar spejo istraukti pensininko pazymejima.kadangi zmogui blogaitai jo bandyma issivaduoti is ranku lauzimo,pareigunas ivertino kaip pasipriesinima? Zmoguds kisamas i suniui skirta buda ,atseit asmenybei nustatyti.? O ka,pareigunai visiskai be technikos,ir neigalus nustatyti is pensininko pazymejimo asmenybes??kodel ministeris nekalba apie va tokiuos sulaikymo atvejus?? Nusikalteliai svarbiau uz pensininka,uz eilini zmogeli??ir pasiskusti nera kam ,nes siauciantis corones virusas kelia gresme valdziagyviams net telefono rageli pakeliant??