Neseniai įvykęs išpuolis prieš Maskvos Didžiojo Teatro meno direktorių Sergėjų Filiną apipilant jį rūgštimi šokiravo ne tik Rusiją, tačiau ir pasaulį. Kol daktarai daro viską, kad išgelbėtų meno direktoriaus regėjimą, sklinda įvairūs gandai, kokios yra tikrosios šio nusikaltimo priežastys. Kyla kelios pagrindinės versijos – profesinis pavydas, spekuliacija bilietais arba asmeninių santykių aiškinimasis. Tarp galimų išpuolio sumanytojų minimas net garsusis baleto meistras Nikolajus Tsiskaridzė.
Vyras, kuris prašė save vadinti Andrejumi (žinoma, tai netikras vardas), sutiko pasikalbėti su vienu Vokietijos laikraščiu, jog atskleistų, kas darosi garsiausiame pasaulio baleto teatre. Vyras tikino teatrui skyręs visą savo gyvenimą, tačiau dabar jo krūtinę yra užgulęs baisus jausmas. „Tai mūsų nacionalinė vertybė, tačiau dabar jos reputacija sugriauta“, – apgailestavo vyras, pridurdamas jog šis baleto meistrų lopšys jau seniai pavirto banditų irštva.
Andrejus jau ištisus dešimtmečius stebi Maskvos Didžiojo Teatro arba kitaip vadinamo tiesiog Bolšoi užkulisius. Jis tvirtino žinąs, kas gavo didžiausią naudą iš baleto rūmų restauracijos kainavusios per 800 milijonus eurų ir kas užsiima spekuliavimu perparduodant bilietus juodoje rinkoje. Žino netgi tai, kuris baleto šokėjas yra oligarchų berniukas-žaisliukas. Andrejus teigė, jog reikalingi vardai jau įduoti policijai. Visą laiką kalbėdamas apie šį gyvą kultūros paminklą jis kalba vien apie korupciją, spekuliaciją, seksą ir kitokius nešvarius sandorius.
Intrigų pasitaiko daugumoje teatrų, tačiau čia jos visai ne tokios kaip įprasta, kuomet konkuruojama dėl spektaklio režisavimo ar geresnės rolės. Riba tarp to, kas leistina ir neleistina, moralu ir nemoralu, čia visiškai kitokia nei Vakarų valstybėse, o Didžiojo Maskvos baleto užkulisiai visos valstybės socialinio gyvenimo atspindys. Rusijos Kultūros ministras apgailestaudamas teigė, jog tai išpuolis ne tik prieš artistą, tačiau ir prieš visą Maskvos Didįjį Teatrą bei Rusijos kultūrą.
Lemtingą naktį Sergėjus Filinas snieguotu keliu žengė link namų, juos beveik pasiekęs buvo pašauktas vardu. Atsisukęs pamatė kaukėtą vyrą. Akimirksniu pamanė būsiąs nušautas, tačiau, iš tiesų, jo laukė kita bausmė. S. Filinas gąsdinamas buvo ir anksčiau, todėl pats kone laukė tokios pabaigos. Kurį laiką šiurpių skambučių susilaukdavo pats ir jo šokėjai. Vyras netgi kreipėsi į generalinį direktorių prašydamas apsaugos, tačiau jam buvo atsakyta.
Ligoninės atstovė pranešė, jog reikės nemažai operacijų, jog būtų atkurtas S. Filino veidas ir išgelbėta jo rega. Ir netgi pasitelkus visas operacijas labiausiai tikėtina, jog 42 metų vyras liks subjaurotas visam gyvenimui.
Kelios dienos po užpuolimo S. Filinas davė televizijai interviu. Palatos lovoje gulintis vyras buvo aprištas tvarsčiais. Vyras teigė, jog šokėjų išvaizda ir kūnai yra svarbiausias jų turtas. Užpuolikas ar jo užsakovai nenorėjo nužudyti Sergėjaus Filino, jie norėjo šį, nepaisant amžiaus vis dar jaunatviškai atrodantį vyrą, sunaikinti.
S. Filino pirmtakas Aleksėjus Ratmansky 2009 m. paliko teatrą pajautęs, jog yra palaužtas savo paties žmonių. „Teatre nebeliko jokios moralės“ – palikdamas postą kalbėjo jis, – „Klikos, spekuliacija bilietais, išprotėję gerbėjais, galintys padaryti viską dėl savo dievaičių – visa tai pavertė Didįjį Maskvos Teatrą nesveiku“. Tiesa, po A. Ratmanskio pareigas dvejus metus ėjo Genadijus Janinas, tačiau šis buvo priverstas pasitraukti, kuomet internete pasirodė nuotraukos, kuriose jis turi lytinių santykių su vyru. Homoseksualumas Rusijoje vis dar menkai toleruojamas, jog vyras būtų galėjęs išlikti poste.
Naujasis direktorius buvo ypač ambicingas – tikriausiai pernelyg ambicingas. Tai ypač griežtų tradicijų teatras ir bet koks pokytis susilaukdavo kritikos kaip bandymas vesternizuoti jį. Tačiau Sergėjus Filinas vis tiek norėjo permainų. Vienas iš jo akibrokštų – solo partijos skyrimas JAV šokėjui Davidui Hallbergui. Vėliau į komandą buvo priimti du užsienio choreografai – britas Wayne McGregor ir prancūzas Jean-Christophe Maillot.
Kitas garsus Rusijos režisierius Vladimiras Malakhovas dirbantis Berlyne buvo pasibaisėjęs, kokie dalykai dedasi jo gimtosios šalies kultūroje. Tokius išpuolius jis vadina grįžimus į viduramžius.
Manoma, jog Rusijoje didžiausiu užpultojo S. Filino priešu buvo garsusis baleto meistras Nikolajus Tsiskaridze, kuris buvo pagrindinis konkurentas dėl posto Maskvos Didžiajame Teatre. Šokėjas ne kartą kaltino S. Filiną užsiimant nešvariais darbeliais. N. Tsiskaridze taip pat turi nemažą užnugarį su užtarėjais. Vasarą dalis trupės parašė tiesioginį kreipimąsi į Vladimirą Putiną su prašymu meno direktoriumi paskirtį būtent šį gruzinų kilmės šokėją. Tad nieko stebėtino, jog ir ši baleto superžvaigždė yra įtariama prisidėjusi prie užpuolimo.
Taigi šiuo metu Rusijoje sklando trys versijos. Pirmosios šalininkai tvirtina, jog viskas greičiausiai užvirė dėl vaidmenų balete. Pagal antrąja dėl visko kalta meilė ir pavydas. S. Filinas nebuvo homoseksualus, bet ypatingo grožio šokėjas iš proto neva galėjo išvesti tiek vyrus, tiek moteris, kurie galėjo ryžtis bet kam. Trečią teoriją palaiko Vokietijos laikraščio Spiegel kalbintas Andrėjus, kuris mano, jog tirdama bylą policiją turėtų pasidomėti nešvariu Bolšoi vykdomu verslu. Nors Andrejus negali įvardinti koks S. Filino vaidmuo šioje sistemoje, kuri vertėsi bilietų perpardavinėjimu trigubai didesnėmis kainomis.
Tačiau šiame kultūros židinyje buvo parduodami ne tik bilietai, bet ir seksas. Apie tai prabilo ir buvusi šio baleto prima balerina Anastasija Voločkova. 37 m. moteris kalbėdama apie Bolšoi prisimena ne ką kitą, o tiesiog didelį viešnamį. A. Voločkova neseniai sukėlė audras paviešindama baleto pasaulio paslaptis. Ji pasakojo apie oligarchus kviečiančius šokėjus pietus, o šie neapsirodavo šokių aptarimais ir neapsieidavo be fizinio kontakto. Kiekvienas atsisakęs pakvietimo galėjo atsisveikinti su savo karjera. Taip pat buvo prisimintas 2003 m. metų skandalas, kuomet viena garsiausių balerinų buvo nemotyvuotai atleista iš Bolšoi. Norėdamas jos atsikratyti tuometinis artistų direktorius A. Iksakovas neva pasiuntė į jos kambarį du vyriškius su gėlėmis, kurie peiliais užpuolė buvusią primą baleriną.
Visi kas kalba apie Maskvos didžiojo baleto užkulisius praskleisdami širmas vienaip ar kitaip atskleidžia šio pasaulio niūrumą. Dabar belieka tikėtis, jog policija nustatys kas yra atsakingas už siaubingą S. Filino užpuolimą.