Kontaktai      Rašykite mums       KK TV       Siūlo darbą       Foto       Prenumerata Lietuviškai По-русски English
2020 Balandis 4 Šeštadienis
 

O karalius nuogas… 101 kartą apie „Rail Baltica“

2020-02-24 11:58 | Naujienos | Komentarų (7)

Anatolijus Lapinskas. Asm. archyvo nuotr.

Anatolijus Lapinskas

Paaiškėjo, kad su fanfaromis 2015 m. atidaryta Kauno – Lenkijos geležinkelio linija tapo dar viena Anderseno pasakos „Nauji karaliaus drabužiai“ iliustracija. Priminsiu ją. Karalius nusamdo du audėjus, iš tikrųjų apgavikus, kurie tikino mokantys austi audeklą, iš kurio pasiūti drabužiai bus nematomi kvailiems žmonėms. Tų drabužių tiesiog nėra, bet visi apsimeta, kad juos mato, nenorėdami pasirodyti kvailiais. Vykstant procesijai vienas berniukas sušunka, jog karalius yra nuogas ir visa minia tuomet jam pritaria. Karalius suvokia, jog buvo apgautas.

Visa Lietuvos valdžia nuo pat 2015 m. tikino, kad atidarius šią liniją Lietuvos laukia Europos pripažinimas ir suklestėjimas. Kad toji „Rail Baltica“ tebuvo tik ambicingas ir nereikalingas pinigų taškymas – dukart už ją sumokant (ir juokinant Europą), buvo aišku nuo pradžių, bet paviešinus daugiau šios linijos realijų, paaiškėjo, kad tie nuogąstavimai buvo tikri.

Dar 2010 Žilvinas Šilėnas straipsnyje „Rail Baltica“ – tipiškas valdžios projektas“ (llri.lt) iškėlė prasmingą klausimą: „Kas važiuos ir ką veš „Rail Baltica“? Priminsiu jo esmę. „Baltijos šalyse geležinkelių transporto dalis keleivių pervežimo rinkoje yra nepaprastai maža, o pervežimų poreikį šalies viduje patenkina autobusų transportas ir esamas geležinkelio tinklas. Abejotina, ar investicijos Europinei vėžei Lietuvoje yra pateisinamos pagal potencialių keleivių skaičių tarp Šiaulių (ar Panevėžio) ir Kauno. Žiūrint į keliavimą didesniais atstumais, nereikia pamiršti oro transportu. Kalbėti, kad „Rail Baltica“ su juo rimtai konkuruos kelionėms į Europą nerimta.

Jei krovinių pervežimas ir augs, tai irgi, tikėtina, rytų-vakarų kryptimi. Anot tyrimų, krovinių judėjimą šiaurės-pietų kryptimi gali patenkinti kelių transportas. ES transporto komisaras Siim Kalas gal ir teisus teigdamas, kad ateityje Rusijos pervežimai Baltijos šalyse smarkiai sumažės, jei Rusija savo krovinius nukreips į Rusijos uostus. Tačiau tai nereiškia, kad automatiškai išaugs krovinių pervežimas šiaurės – pietų kryptimi.

Kad ir kaip būtų, krovinius šiaurės–pietų kryptimi, o paprasčiau kalbant – iš Lietuvos į Lenkiją – galima gabenti jau dabar. Jau dabar Lietuvoje netoli Lenkijos sienos yra Europinės vėžės atkarpa, o kroviniai gabenami perkraunant krovinius iš vagonų ant sovietinės vėžės į vagonus ant Europinės vėžės. Toks būdas yra plačiai paplitęs, o su tinkamomis investicijomis gali būti atliekamas pakankamai greitai. Net ir Suomijoje važinėjama Sovietine vėže (1524 mm), o pervežimams į Švediją kroviniai yra perkraunami.

Jei Europinė vėžė bus nutiesta tik iki Kauno, tuomet situacija nelabai skirsis nuo dabartinės – vėžės pasikeitimas bus Lietuvoje, o krovinius bus galima perkrauti ne tik pasienyje, bet ir Kaune. Galiausiai, net jei „Rail Baltica“ Baltijos šalyse būtų sėkmingai įgyvendintas, tai reiškia, kad geležinkelio transportas perimtų dalį krovinių iš autotransporto (t.y. iš Lietuvos pervežimo įmonių), išaugtų Rygos oro uosto patrauklumas (turbūt ir Kauno), padidėtų Rygos ir Talino jūrų uostų konkurencingumas (bet ne Klaipėdos). Visi viešais pinigais įgyvendinami projektai iškreipia konkurencijos sąlygas, o šiuo atveju – net nebūtinai Lietuvos naudai“.

O štai čia jau 2020 02 21 gyvenimo realybė – „Paskubomis nutiestos „Rail Baltica“ atkarpos modernizavimas gali kainuoti dvigubai“ (lrt.lt): „Rail Baltica“ ieško būdų modernizuoti 2015 m. atidarytą Rail Baltica geležinkelio ruožą nuo Kauno iki Lietuvos ir Lenkijos sienos. Į atkarpą investuota daugiau nei 360 mln. eurų, bet ja traukiniai gali judėti tik 120 km/val. greičiu, nors planuota 250 km/val. Geležinkelis tarp Kauno ir Lenkijos tinkamas tik perpus mažesniam greičiui – yra nutiestas ant senos rusiškos vėžės.

„Tai reiškia, jos posūkiai yra pakankamai statūs, staigūs, ir greitis 249 km/val. toje vietoje yra neįmanomas“, – aiškina Valstybės kontrolės atstovas Julius Lukošius.

Anot „Lietuvos geležinkelių“ atstovo Domo Jurevičiaus, atsakingų žmonių dėl šios situacijos nėra: „Ne, kaltų čia, šioje situacijoje nėra“. Lietuvos geležinkeliai svarsto, ką daryti. Paskelbė viešuosius pirkimus planavimui, kaip naująjį ruožą tarp Kauno ir Lenkijos modernizuoti.

Numatoma kaina – dvigubai didesnė, nei kainavo pats nutiesimas.

D. Jurevičius atskleidė, kad reikalingi 600–700 mln., tačiau, pasak jo, tai nebus papildomi pinigai. „Jie yra numatyti, jie jau yra įtraukti į tą bendrą biudžetą 5,8 milijardo daug kartų deklaruotą; tai nėra papildomi pinigai“, – teigia „Lietuvos geležinkelių“ atstovas.

Sprendimą statyti lėtesnę ir pigesnę vėžę tarp Kauno ir Lenkijos anuomet rekomendavo ir Europos Komisija, neprieštaravo kitos Baltijos šalys. Vėliau – apsigalvota. Susisiekimo ministerija situacijos nedramatizuoja.

„Mes šiai dienai jau turime geležinkelį iš Kauno į Lenkijos pusę. Tai galima išnaudoti tą situaciją ir į gerąją pusę“, – nurodo susisiekimo viceministras Gytis Mažeika. Didžiąją dalį modernizavimo išlaidų turėtų padengti Europos Sąjunga. Tačiau trijų Baltijos šalių atliktas viso projekto auditas rodo, kad dėl jo valdymo trūkumų, gali neužtekti nei sutarto biudžeto, nei sutarto termino iki 2026-ųjų. Ruožas tarp Kauno ir Lenkijos – tik vienas iš nesklandumų.

„Vien tiktai greitis dvigubai didėja, tai ir kaina dvigubai padidės“, – pabrėžia D. Jurevičius.

„Tai, kad projektinis greitis bus dvigubai didesnis, dar tikrai nereiškia, kad kelionė bus dvigubai greitesnė, nes traukinys vis tiek turi pristabdyti tam tikrose vietose. Tai dabar svarbiausia priimamus sprendimus pagrįsti tikrais skaičiais, faktais, nes šitie sprendimai, kurie dabar bus priimami, jie turės įtakos Lietuvai dešimtmečiams į priekį transporto sektoriuje“, – nurodo Valstybinės kontrolės atstovas Julius Lukošius.

Reikės nuspręsti, ar tiesinti jau pastatytą vėžę, ar šalia statyti visiškai naują. Pasak valstybės kontrolės, dar anksti spręsti, ar pirmoji 360 mln. eurų investicija į ruožo tarp Kauno ir Lenkijos statybą buvo beprasmė. Tai priklausys nuo to, koks modernizavimo būdas bus pasirinktas. Senoji vėžė esą dar galėtų būti išnaudota krovinių transportui”.

Jei trumpai, tai juokiname Europą, vaizdžiai kalbant, nutiesę geležinkelį ne tuo keliu…

Šia proga norėčiau priminti ir savo 2014 m. straipsnį „Kada baigsis „Rail Baltica“ absurdo teatras“ (komentaras.lt)? Štai jo pradžia: „Įsivaizduokime tokį skelbimą: „Kviečiame registruotis pirmajam reisui į Varšuvą europine vėže“. Suguža pilna salė žmonių, būsimųjų keleivių, prieš juos „Lietuvos geležinkelių“ atstovai. Klausimų netrūksta:

Kada įvyks pirmasis Rail Baltica-1 reisas iš Kauno į Varšuvą? – Galbūt 2016 metais. Kokiu greičiu lėksime Rail Baltica-1 trasa nuo Kauno iki Lenkijos sienos? – Maždaug 60 km, panašiai ir už Lenkijos sienos, kelionė į Varšuvą truks apie 10 valandų. Ar padidės keleivių srautas į Lenkijos pusę, nutiesus Rail Baltica-1? – Tikrai nepadidės, nes greitis liks toks pat, kaip kad buvo, o keleiviams svarbiausias dalykas – kelionės laikas.

Ar nutiesus europinę vėžę išaugs krovinių srautai? – Vien dėl vėžės jie neišaugs, krovinių pritraukimas yra derybų, tarifų ir kitų veiksmų klausimas.

Tai kokia galų gale tų Šeštokų reikšmė? – Palyginkite: per Šeštokus į Lenkiją kasmet važiuoja vos 10 tūkst. keleivių, o Rytų kryptimi į Rusiją ir Baltarusiją – 900 tūkst., t.y. 90 kartų daugiau, dauguma jų – tranzitiniai. 2012 m. per Šeštokus pervežta vos 0,2 mln.t. krovinių, kitomis tarptautinėmis kryptimis – 34,5 mln. t, t.y. 170 kartų daugiau. Žodžiu, Šeštokų krypties reikšmė Lietuvai yra tikrai menka.

Kada bus įgyvendintas kito – greitojo geležinkelio Rail Baltica-2 projektas? – Apie 2025 metus. Ar Rail Baltica-2 trasa nuo Lenkijos sienos eis per Kauną, ar tiesiai į Vilnių? – Nežinome. Ar Lenkija rengiasi tiesti Rail Baltica-2 liniją? Neturime žinių. Ar duos Europos Sąjunga pinigų Rail Baltica-2 geležinkeliui? – Niekas nežino.

Kas dabar vyksta Rail Baltica-2 projekte? – Rengiamės užsakyti studiją projektui pagrįsti. Ką darysite, jei projektas pasirodys ekonomiškai nepagrįstas? – Nežinome. Kam iš viso reikalinga Rail Baltica – ir pirmoji, ir antroji? – Neturime supratimo.

Žodžiu, visiškas chaosas, greičiau – absurdo teatras. Tačiau triukšmas apie švilpiančius traukinius į Paryžių sklinda per visus laikraščius, televizijas, interneto portalus, uždengia visas abejones, užčiaupia kritikus. O iš esmės visa tai – tuščias balionas: pastačius Rail Baltica-1 Varšuva nepriartės nė vienu kilometru, o kelionės laikas nesutrumpės nė viena minute. Vadinasi, keleivių nebus, nes nebus greičio, kaip ir krovinių, nes Šiaurės–Pietų kryptimi rimtesnio srauto čia tiesiog nėra”.

Ar šiandien po 6 metų padėtis „Rail Balticoje“ aiškesnė? Anei kiek. Absurdo teatras tęsiasi. Negi reikės kviesti berniuką, kuris pasakytų, kad karalius nuogas?

Komentarai

 

 

 
  1. Tokie dalykai tik lietuvoj ir dedas,nes pustagalviai vadovai,matyt,neakyvaizdiniu budu baige mokslus,o kursinius ir diplominius darbus nupirko…o paskui po blato isitaise i darba,va taip lietuva ,,dirba”,tai kas gali priimt protingus sprendimus…?

    Thumb up 1 Thumb down 0

  2. Veze statoma tik kariniais sumetimais, o ne del kroviniu. To beveik niekas neslepia, ned kroviniu nera ir nebus. Atsiras galimybe greitai permesti karine technika esant reikalui. Ir ES tik tam ir skiria tuos milijardus. Uz tai ir greitis cia svarbiausias. Skaityti reikia daugiau ir rasite visa strategini plana.

    Thumb up 2 Thumb down 0

    • Kariniams? Betgi bus statomos dvi vėžės. Tai kuria vėže bus mėtoma ta technika – lėtąja ar greitąja? Negirdėjau, kad tankai būtų vežiojami geležinkeliu 250 km greičiu.

      Thumb up 3 Thumb down 0



 
https://komentaras.lt/pingpongiukoakademija-kviecia
Video reportažas



Nerpigiau./lt/produktas/505/nusikaltimas-valstybes-vardu

Aktualu. Komentarai
Naujuoju MRU Tarybos pirmininku išrinktas prof. dr. Egidijus Jarašiūnas 4
Vasario 16-ąją ir Kovo 11-ąją visi galės žvejoti nemokamai
Foto reportažai Aktualu Naujausias numeris
Kaip neprašauti perkant mikrobangų krosnelę? 
Jeigu svarstote apie mikrobangų krosnelės įsigijimą – svarbu, kad žinotumėte keletą svarbių dalykų....

E. Kručinskienei – daugiavaikės motinos klausimai (4)
Socialiniame tinkle „Facebook“ didelio susidomėjimo sulaukė neįgalų vaiką auginusios moters atviras laiškas E....

Norite visada būti žvalūs ir sumažinti įvairių ligų tikimybę? Štai ko jums reikia 
Visus žmones vienija vienas bendras vardiklis – norime būti žvalūs, energingi ir nesirgti,...

D. Jastramskis išleido monografiją apie žiniasklaidos politiką Lietuvoje (3)
VU Komunikacijos fakulteto ir Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto docentas Deimantas Jastramskis,...

Seimas pritarė naujai žalos atlyginimo pacientams tvarkai 
Seimas priėmė Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo ir lydimųjų teisės aktų...

Ką signalizuoja pirtyje netikėtai užklupęs galvos skausmas? (1)
Turkiška, suomiška, rusiška ar japoniška – pirčių pasirinkimas šiais laikais tikrai didelis, o...

Anekdotas










Naujovė KK Facebook
Reklama

Politika   Bylos, sukrėtusios Lietuvą
Klaipėdos miesto konservatorių lyderiu išrinktas buvęs kariuomenės vadas A. Pocius (5)
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) partijos Klaipėdos skyriaus nariai vakar...
A. Kubilius: “Sakartvele aptarta politinė krizė šalyje, priimti sprendimai dėl Rytų Partnerystės ateities” (2)
Šiandien Europos Parlamento narys Andrius Kubilius Tbilisyje (Sakartvelo) vykusioje spaudos...
G. Landsbergis: „Pritardami Prezidento teikiamų pataisų svarstymui, kviečiame gilesnei diskusijai“ (1)
Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūnas Gabrielius Landsbergis šiandien,...
 
Prokurorams „skauda“ tik jų postai – paprastų žmonių skundams ir ašaroms jie akli ir kurti (2)
Pastaruoju metu tarsi grybai po lietaus žiniasklaidoje pasipylė prokurorų nusiskundimai:...
Ar Europos Taryba žino, kokias kandidatūras į Europos prokuroro postą jai siunčia Lietuvos Vyriausybė? (3)
Vyriausybė savo posėdyje patvirtino tris Lietuvos deleguojamus kandidatus į Europos...
Kreipėsi dėl nužudyto sūnaus – pačiai motinai iškėlė baudžiamąją bylą (2)
Nors po aukštų teisėjų sulaikymo skandalo buvo prabilta apie būtinus...
 

Teisėsauga   Verslas, ekonomika
Henrikui Daktarui laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmė lieka nepakeista (1)
Lietuvos apeliacinis teismas atmetė Henriko Daktaro skundą dėl Kauno apygardos...
Alytuje išžaginta į darbą ėjusi moteris (1)
Liepos 18 d. apie 5 val. 20 min. Alytuje, Jazminų...
Įtariamojo asmens tapatybė jau nustatyta (2)
Šiandien Vilniaus apskr. vyriausiasis policijos komisariatas išplatino pranešimą žiniasklaidai, kuriuo...
 
Miegamojo baldai: kokius rinktis, kur pirkti? (1)
Akivaizdu, kad neišsimiegoję būname piktesni, prasčiau sekasi susidoroti su dienos...
Kaip verslas atrakino naują požiūrį į biuro baldus (2)
Jeigu išgirstate žodį „biuras“ turbūt įsivaizduojate sublokuotas arba į kabinetus...
Išmaniosios skaitmeninės televizijos galimybės Lietuvoje (4)
Skaitmeninė, savo funkcionalumu bei kanalų gausa, nerungė ilgai karaliavusią analoginę. Žinoma,...
Krašto apsauga   Užsienis
R. Karoblis naujuoju kariuomenės vadu siūlo Sausumos pajėgų vadą gen. mjr. V. Rupšį
Krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis naujuoju Lietuvos kariuomenės vadu Prezidentui...
Kazlų Rūdos poligone treniravosi Lietuvos kariuomenės ir JAV karinės oro pajėgos
Kovo 20 d. Lietuvos kariuomenės Brigados generolo Kazio Veverskio poligone...
Naujo Lietuvos kariuomenės laivo pirkimas bus skelbiamas balandį
Lietuvos kariuomenė planuoja įsigyti naują laivą teršalų likvidavo ir gelbėjimo...
 
Pretendentė į EK pirmininkes sulaukė europarlamentarų reakcijos
Pretendentė į Europos Komisijos (EK) pirmininkės postą Ursula von der...
V.Zelenskis „nokautavo“ P.Porošenką (7)
    Pomaidaninio Ukrainos prezidento Petro Porošenko „puota karo metu“...
Dėl Skripalių apnuodijimo S.Lavrovas pirštu dūrė į NATO: „Tai ne „Novyčiok“, o BZ“ (23)
Rusijos URM ministras Sergejus Lavrovas pareiškė, kad Cheminio ginklo draudimo...
Sportas   Laiškai
“PingPongiuko”akademija kviečia
Oficialus klubo Facebook puslapis>>>...
Cristiano Ronaldo sezoną temdo priekabiavimo skandalas
Cristiano Ronaldo – vienas geriausių planetos futbolininkų. Apie šį portugalą...
Lietuvos rinktinės laukia kroatų išbandymas
  Lietuvos nacionalinė vyrų krepšinio rinktinė tęsia kovą dėl galimybės...
 
Kam tarnauja Šaulių sąjunga (5)
Kaip manote ar visi Šaulių sąjungoje pritaria jūsų sąjungos nariui...
Geradarei savanoriai pačiai prireikė pagalbos
Nuo nelaimės nėra apsaugotas niekas. Likimas skaudžiai skriaudžia ir tuos,...
Mulkinanti apklausa “Mes europiečiai””
Šiuo metu – 2019.05.11, 17:30, – portale lrytas.lt  vykdoma apklausa,...