Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos seniūno pirmasis pavaduotojas Jurgis Razma kreipėsi į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją dėl Seimo Pirmininko Vydo Gedvilo viešo pareiškimo, išplatinto Seimo Pirmininko tarnybos, kuriame užsipuolama Lietuvos Respublikos Prezidentė dėl jos viešai išsakytos pozicijos apie Seime svarstytas pridėtinės vertės mokesčio lengvatas.
„Seimo Pirmininkas net leido sau Prezidentę apkaltinti netiesos sakymu, paprastai kalbant, melavimu. Šią temą Seimo Pirmininkas toliau plėtojo duodamas interviu, o liepos 2 d. Seimo posėdyje nereagavo į Seimo opozicijos lyderio Andriaus Kubiliaus siūlymą atsiprašyti Lietuvos Respublikos Prezidentės dėl jai neteisingai mestų kaltinimų“, – teigia J. Razma.
Rašte etikos komisijai TS-LKD frakcijos seniūno pirmasis pavaduotojas prašo įvertinti, ar skelbdamas minėtus pareiškimus Seimo Pirmininkas neviršijo Seimo statute jam nustatytų įgaliojimų.
Seimo Statuto 29 straipsnio 1 dalies 1 punkte pabrėžta Seimo Pirmininko pareiga atstovauti Seimui (o ne jo atskiroms frakcijoms ar koaliciją sudarančioms partijoms), todėl ir Seimo Pirmininko oficialiai platinami pareiškimai turėtų išreikšti Seimo bendrą poziciją.
„Žinant, kad V. Gedvilas yra Darbo partijos pirmininko pavaduotojas ir įstatymai nereikalauja sustabdyti pareigų partijoje, pareiškimus, susijusius su šiomis pareigomis, turėtų platinti partijos spaudos tarnyba, o ne Seimo struktūros, – teigiama kreipimesi. – Seimo statutas reikalauja, kad Seimo Pirmininkas sustabdytų savo narystę frakcijoje, tačiau iš minėtų Seimo Pirmininko pareiškimų akivaizdu, kad jis atstovauja Darbo partijos frakcijai ir jos vadovui Viktorui Uspaskich, komentuoja ir stengiasi pateisinti jos narių balsavimus dėl PVM lengvatų mėsai. Ar tai nereiškia, kad faktiškai Seimo Pirmininkas nevykdo Seimo statuto reikalavimų dėl narystės frakcijoje sustabdymo?“
Seimo Pirmininkas savo pareiškime apkaltino Prezidentę netiesos sakymu ir visuomenės klaidinimu šiuo pasisakymu: „Kalbant apie PVM lengvatas mėsai, juk mes puikiai žinome, kad tuo yra suinteresuotas vienas iš valdančiosios koalicijos partnerių. (…) Jeigu kitas koalicijos partneris kitam nori padovanoti 200 mln. litų, kiek kainuotų lengvata mėsai, taip aš tokį pasiūlymą ir vertinu“.
Pasak J. Razmos, pažymėtina, kad, analizuodamas Prezidentės pasisakymą, Seimo Pirmininkas aiškina, jog su V. Uspaskich siejama įmonė negautų tiek naudos, ir pabrėžia, kad Darbo partijos frakcija balsavo už J. Razmos pataisą, išbraukiančią PVM lengvatą mėsai.
„Atkreiptinas dėmesys, kad Respublikos Prezidentė ir nesakė, jog V.Uspaskich įmonė gautų 200 mln. litų naudos, o tik įvardijo PVM lengvatos, kurios reikalauja vienas iš koalicijos partnerių, finansinę išraišką“, – nurodoma kreipimesi.
Pasak parlamentaro, Seimo Pirmininkas, analizuodamas šį Prezidentės pareiškimą, savo viešuose pasisakymuose teigia, kad PVM lengvata mėsai buvo pasiūlyta Vyriausybės, nors Vyriausybės pateiktame projekte tokia lengvata nebuvo numatyta, o Seime PVM įstatymo pataisas, numatančias ir tokią lengvatą, pateikė Darbo partijos frakcijos narys Vytautas Gapšys. Darbo partijos frakcijos atstovai Seimo posėdyje dėl jos balsavo „už“.
„Seimo Pirmininko oficialūs pareiškimai, viršijantys jam Statuto suteiktas galias atstovauti tik Seimui, vieši pasisakymai, skleidžiantys netiesą apie Seimo svarstomus svarbius įstatymus ir jų pataisas, yra tendencijos, keliančios susirūpinimą, ar Seimo Pirmininkas gali tinkamai vykdyti svarbiausią Seimo Statute numatytą Seimo Pirmininko pareigą „vadovauti Seimo darbui ir atstovauti Seimui“, – sako J. Razma.
Seimo Statuto 78 straipsnio 1 dalies 2 punktas nustato, kad viena iš Etikos ir procedūrų komisijos veiklos krypčių yra ir: „vadovaujantis etinėmis nuostatomis, padėti Seimui, jo padaliniams, Seimo nariams ugdyti demokratiškumą, derinti įvairius požiūrius bei įsitikinimus, siekti moralinės santarvės, Seimo narių žmogiškų tarpusavio santykių“.
TS-LKD frakcijos seniūno pirmasis pavaduotojas Etikos ir procedūrų komisijos, remiantis bendražmogiškomis etinėmis nuostatomis, siekiant ugdyti demokratiškumą bei siekiant moralinės santarvės, prašo įvertinti Seimo Pirmininko minėtus oficialius pareiškimus bei klaidinančius viešus pasisakymus ir siūlo rekomenduoti Seimo Pirmininkui viešu Seimo bei Lietuvos Respublikos Prezidentės atsiprašymu ar kitokiu viešu savo klaidos pripažinimu ištaisyti padarytą klaidą.
„Taip pat prašome nustatyti aiškias taisykles, kaip Seimo Pirmininkas, vykdydamas savo oficialias pareigas, turi elgtis, kad niekam nekiltų abejonių dėl to, jog Seimo Statuto 24 straipsnio 5 dalies nuostata, kad „Seimo narys, išrinktas Seimo Pirmininku arba laikinai einantis jo pareigas, turi sustabdyti savo veiklą Seimo narių frakcijoje“, yra įvykdoma ne tik paraidžiui, bet ir pagal turinį, t.y. Seimo Pirmininkas tikrai yra nepriklausomas nuo savo frakcijos ar partijos“, – teigiame J. Razmos kreipimesi į Seimo etikos ir procedūrų komisiją.