Kęstutis Daukšys,
Seimo narys
Pristatydama visą valstybės turtą valdančio holdingo koncepciją, Vyriausybė apsidraudė: jeigu kas ir kritikuos, tai tik dėl to, kad šiandien „šildosi rankas” prie valstybės turto. Kadangi esu opozicijos atstovas, net teoriškai nepatenku į šią kategoriją – neturiu jokios įtakos valstybės įmonėms. Todėl galiu kritikuoti. Ir visai ne dėl sportinio intereso, o todėl, kad kritikuoti tikrai yra ką.
Valdžia konstatuoja: viešas turtas valdomas neefektyviai ir čia pat piešia viziją: sukursime kompaniją „Visuomis” ir jai valdyti atiduosime pastatus, miškus, energetikos, transporto bendroves ir t.t. Įmonė bus atribota nuo politinės įtakos, valdoma profesionalių vadybininkų, todėl bus dirbama efektyviau ir piliečiai galės džiaugtis kur kas labiau apčiuopiama nauda.
Neprieštarauju – daugiau uždirbti iš valstybei priklausančio turto tikrai galima. Tačiau ir čia esama įvairių niuansų. Pavyzdžiui, energetikos įmonių pelnas yra aiškiai apribotas įstatymu, o kainodarą reguliuoja Valstybinė kainų ir energetikos komisija. Ar tai reiškia, jog apribojimai bus panaikinti, o pelno maržos padidintos? Nepamirškime, jog valstybės įmonės šiandien teikia ir nemažai socialinių paslaugų. Taip, „Lietuvos pašto” skyriai kaimuose, kaip ir „Lietuvos geležinkelių” vykdomas keleivių vežimas, yra nuostolingi. Taip, miškininkai rūpinasi ne tik medienos pardavimu, bet ir girių atsodinimu, tvarkymu, o tai taip pat mažina grynąjį pelną. Tačiau „Visuomio” iniciatoriai neatsako, ar nuostolingų, bet žmonėms svarbių viešųjų paslaugų, bus atsisakyta? O galbūt valstybė atskirs pelningas ir nepelningas veiklas (tokių nuomonių jau nuskambėjo) ir holdingui perleis tik garantuotą uždarbį nešančias paslaugas?
Visiškai neaišku, kuo pagrįstas valdžios optimizmas ir dėl efektyvaus „Visuomio” valdymo. Jau dvejus metus valdantieji turi visas galimybes parinkti įmonėms profesionalius vadybininkus ir pareikalauti iš jų rezultatų. Jeigu vienas nesugeba dirbti, pakeisti kitu. Ir kalbam ne apie kažkokį gigantišką holdingą, o labai konkrečias įmonėms su labai konkrečiais tikslais. Tačiau pati Vyriausybė, konstatuoja – to padaryti nesiseka. Nepamirškime, kad dar turime ir Turto banką ir Valstybės turto fondą. Kas trukdė priversti šias įstaigas dirbti efektyviai – deramai pasirūpinti mūsų bendru turtu? O pagal viziją, sukūrus naują darinį, viskas eis kaip per sviestą. Vaizdžiai tariant, būrio vado nesugebam parinkti, o generolus kaip vienas išrikiuosim.
Įvairių minčių kyla ir dėl politinės įtakos apribojimo. Mums teigiama, kad „Visuomis” – išeitis apsaugoti valstybės turtą nuo politikų kišimosi. Bet nepamirškime, kad „Visuomis” bus tiesiogiai atskaitingas Vyriausybei. Taigi „vyriausiuosius” valstybės vadybininkus prižiūrės Premjeras ir jo aplinka. Kas galėtų paneigti, jog holdingo kūrimas – tik jėgų perskirstymas ir koncentravimas vienose rankose? Iš gausių užjūrio konsultantų pasisakymų galima spėti, kad įvairių įtakų netrūksta, todėl teiginiai, kad „Visuomis” bus skaidrus kaip stiklas kelia abejonių jo dar neįkūrus.
2010-08-30