Gediminas Radvila
Kiekvieno muzikinio žanro istorija yra ilgesnė negu mes galime suprasti. Rokas atsirado keturiasdešimtaisiais, elektroninė šokiu muzika – šešiasdešimtaisiais. Šitie mums visiems girdėti garsai ilgus dešimtmečius buvo grojami pogrindiniuose klubuose ir didžiųjų miestų meninėse bendruomenėse. Iš visų žanrų istorijų viena iš įdomiausių yra hip hopo. Jis, kaip visi kiti garsai, atsirado nematomose vietose ir pradėjo masiškai plėstis. Tačiau hip hopas, ne kaip visi kiti garsai, pakeitė savo kelionės tikslą begales kartų. Dėl to jo kelias yra vingiuotas, pilnas pergalingų aukštumų ir tragiškų žemumų.
Viskas prasidėjo nuo neturtingų, gyvenimo sugriautų vaikų. To nepradėjo viena vieta, rasė ar laikas istorijoje. Viskas priklausė nuo žmonių, kurie laikė kalną sunkumų savyje ir norėjo tai išreikšti, kaip galėjo. Žmonės buvo sėkla, Niujorkas buvo žemė, o muzika buvo medis.
Mes niekada nežinosime, kur gimė pirma ritmiška muzika su repavimu. Kaip minėjau, žanrai ir idėjos labai ilgą laiką kuriasi iki tol, kol jos tampa bent mintimi žmonių protuose. Tačiau visi žanrai turi oficialų tašką, kuris laikomas visko pradžia. Hip hopui tai buvo septinto dešimtmečio Niujorkas.
Didysis obuolys buvo ir yra magiškas miestas. Jis yra istorinis puodas, kuriame susimaišė begalės žmonių, kultūrų ir idėjų. Praeito šimtmečio vidury miestas buvo ne mažiau galingas negu dabar. Jame gyveno milijonai žmonių, vyko prekyba ir augo civilizacija. Tuo pačiu miestas buvo imigrantų ir neturtingųjų centras. Jame stovėjo nesibaigiantys rajonai valdžios statytų, pigių daugiabučių. Tuose daugiabučiuose gyveno jauna, alkana ir muzika susidomėjusi karta. Jie pradėjo rengti vakarėlius, kuriuose grojo ritmiška dainų būgnų dalis.
Per ilgą laiką, tie Pietų Amerikos įkvėpti vakarėliai evoliucionavo į žanrą su repavimu. Pagaliau, po daug metų hip hopo nežinomybės, 1979-tais grupė „The Sugarhill Gang“ išleido dainą „Rapper’s Delight“. Ji tapo milžinišku hitu Jungtinėse Valstijose ir Europoje. Amerikoje daina pasiekė topų keturiasdešimtuką, Anglijoje – topų trejetuką. Šis įrašas parodė pasauliui, kad toks žanras egzistuoja, o įrašų kompanijoms – kad jis gali uždirbti daug pinigų.
1981-ais metais, Niujorke, susikūrė panko grupė „Beastie Boys“. Jie grojo koncertuose su legendiniais pogrindžio muzikantais ir kėlė chaosą. Galiausiai, dešimtmečio viduryje, jie pradėjo groti repo dainas savo koncertuose ir pasamdė tuo metu dar nežinomą studentą Rick Rubin, kad didžėjautų jiems. Kaip kiekvienoje geroje draugystėje, jie vienas kito negalėjo pakęsti, bet vėliau pradėjo mėgti vienas kitą. Jų partnerystė labai pasisekė ir „Beastie Boys“ tapo viena iš įžymiausiu pogrindinio hip hopo grupių. Rick Rubin tapo prodiuseriu ir su savo draugu pradėjo įrašų kompaniją. Jis prodiusavo ir išleido „Beastie Boys“ debiutinį albumą „Licensed to Ill“. Iš karto įrašas labai pasisekė ir šovė į Amerikos topų viršūnę. „Beastie Boys“ debiutinis albumas buvo pirmas hip hopo albumas, pasiekęs Nr. 1 JAV , pardavė virš dvidešimt milijonų egzempliorių ir įtvirtino pirmąjį repo aukso amžių.
Inovacijos ir gerėjimo sprogimą hip hopas išgyveno nuo 1986 iki 1997. Tuo metu viskas ėjosi puikiai. Plėtėsi žanras, atsirado begalės naujų garsų ir reperiai tapo pasaulinio lygio įžymybėmis. Tos eros aukštuma buvo karas tarp rytų ir vakarų pakrančių. Muzikantai iš Niujorko ir Los Andželo konkuravo tarpusavyje dėl pagarbos, populiarumo ir pinigų. To karo veidai buvo rytų The Notorious B.I.G. ir vakarų Tupac. Jie jaunystėje buvo geriausi draugai, bet dėl nesusipratimo tapo didžiausiais priešais. Galutinai viskas sugriuvo. Galiausiai konkurencija pasiglemžė begales gyvybių, įskaitant Tupac ir The Notorious B.I.G. bei vos nenužudė viso žanro.
Į Lietuvą hip hopas atkeliavo tik po nepriklausomybės. Ankstyvosios grupės, Sel, G&G Sindikatas, labai iškilo Lietuvoje ir užvaldė jaunus žmones labiau nei bet kokie prieš juos buvę muzikantai. Sel’as susitelkė į lengvai klausomą, popso įkvėptą hip hopą ir sugebėjo parduoti šimtus tūkstančių egzempliorių, G&G Sindikatas – į Niujorko gangsterių repą. Tačiau ankstyvasis Lietuviškas hip hopas neturėjo nieko savo. Muzika buvo labai stipriai įkvėpta Amerikos muzikantų ir neturėjo jokių naujų idėjų. Net G&G Sindikato albumo „Gatvės Lyga“ viršelis buvo beveik lygiai toks pat kaip Ice Cube „Death Certificate“.
Per ilgą laiką Lietuvos repas evoliucionavo, gerėjo. Internetas leido jam išsiplėsti ir patapti tuo, kas jis dabar yra.
Šiuo metu Lietuvoje didžioji dalis populiarių bei gerėjančių muzikantų yra reperiai. „8 Kambarys“ buvo perklausyti „Spotify“ platformoje daugiau nei aštuonis milijonus kartų, o „Mad Money“ turi dešimtis milijonų peržiūrų „Youtube“. Hip hopas dominuoja mūsų šalyje ir užvaldė jaunimą taip pat, kaip jis jį kontroliavo Amerikoje prieš trisdešimt metų.
Šis žanras išgyveno labai ilgą ir įdomią istoriją. Jį pakeitė pasaulis, o vėliau jis jį. Ši muzika suvienijo ir davė balsą pasaulio labiausiai nuskriaustiems.
Kol kas aš kalbėjau apie tai, kas jau buvo. Bet mes gyvename antrame hip hopo aukso amžiuje. Sunku pasakyti, kas bus ateityje, bet manau, kad ateis įdomesni ir vingiuotesni keliai šiai muzikai.
Pagal „Karštas komentaras” Nr.9 (2020 04 24-05 08)