Šiais laikais, ko gero, negalime nė įsivaizduoti dienos be interneto. Moksliniais duomenimis, žmonės pasaulyje per dieną internete vidutiniškai praleidžia apie 7 valandas. Tačiau tampa vis sunkiau šį skaičių sumažinti – internetas naudojamas darbe, yra neatsiejamas nuo bendravimo, jis reikalingas net ir daugelio elektroninių prietaisų veikimui. Vis didėjant interneto svarbai žmonių kasdienybėje, keičiasi ir jo turinys, platformos ir žinoma kasdieniai jo naudotojų įpročiai.
Interneto turinys šiandien
Jeigu prieš keliolika metų internetą laikėme tik paieškos priemone, dabar tai toli gražu ne tik tai. Internete šiandien galime veikti ir pasiekti viską – nuo darbui naudojamų programų iki internetinių gyvų žaidimų, mokymosi platformų, filmų ar serialų, pinigų pervedimų ar sveikatos konsultacijų. Kiekviena savitos paskirties svetainė yra unikali bei turi savo naudotojų ratą, kuris dažnai prisideda prie internetinio turinio kūrimo ar platinimo. Dėka interneto, žaidimų svetainė, kaip ir filmų ar serialų platformos, leidžia pramogauti realiu laiku, be jokių papildomų atsisiuntimų.
Socialinių tinklų populiarumas
Panašu, jog populiariausia interneto naudojimo pusė – tai socialiniai tinklai. Interaktyvios bendravimo platformos vienareikšmiškai užima didžiąją dalį visuomenėje naudojamo interneto turinio. Šiais laikais retas kuris neturi bent vienos socialinių tinklų paskyros pasirinktoje platformoje. Socialinių tinklų turinys laikui bėgant taip pat keičiasi. Jeigu jiems atsiradus iš pradžių tai buvo tik bendravimo priemonė, dabar – tai asmeninio įvaizdžio kūrimo, reklamos, įkvėpimo bei nuomonės formavimo vieta.
Populiariausi socialinių tinklų vartotojai asmeninėse paskyrose dalinasi vaizdiniu turiniu iš savo kasdienybės, transliuoja pomėgius ar veiklas, dalinasi rekomendacijomis. Toks kuriamas turinys dažniausiai pritaikytas tikslinėms grupėms, todėl sekėjų skaičius bei įsitraukimas kartais yra neįtikėtinai didelis. Generuodami milžiniškas peržiūras, vadinamieji nuomonės formuotojai, socialinius tinklus įdarbina – savo kuriamame turinyje integruoja prekinių ženklų reklamas, taip ragindami žiūrovus pirkti reklamuojamą produktą. Dėl tokio populiarumo socialiniai tinklai tapo ir viena iš pagrindinių reklamos vietų internete.
Vaizdo turinio dominavimas
Vaizdo turinys šiuo metu taip pat labai populiarus. Viena iš pagrindinių vaizdo turinio temų – tai gyvos transliacijos. Gyvos transliacijos leidžia žiūrovams susitapatinti su transliuotoju, realiu laiku stebėti, o kartais net ir nulemti kuriamą turinį. Kūrėjai gyvai transliuoja savo kasdienybę, atsako į žiūrovų užduodamus klausimus ar atlieka jiems paskirtas užduotis. Gyvos transliacijos populiarios tiek socialiniuose tinkluose, tiek vaizdo turinio svetainėse, kur transliuojama ne tik kūrėjo kasdienybė, bet ir kompiuteriniai žaidimai, sporto varžybos ar įvairios apžvalgos.
Dar vienas, šiuo metu žiūrimumo rekordus mušantis turinio kūrimo būdas – tai trumpieji filmukai, vadinamieji „reels“. Kelių, keliolikos ar daugiausia keliasdešimties sekundžių trukmės vaizdo įrašai be galo įtraukia žiūrovus, o platformų dizainas leidžia juos lengvai stebėti vieną po kito. Jų turinys gali būti labai įvairus – nuo patarimų kelionėms iki juokingų gyvenimiškų situacijų atvaizdavimo – todėl kiekvienas žiūrovas lengvai atranda jo interesus atitinkantį filmuką.
Populiariausios interneto platformos
Internete gausu platformų, kuriomis kaip įmanoma įtaigiau norima pasiekti vartotoją ar žiūrovą. Skirtingam turiniui pateikti yra naudojamos bei kuriamos skirtingos platformos. Vienos jų populiarios mažiau, be kitų – daugelis neįsivaizduoja gyvenimo.
Populiariausiomis ir daugiausia vartotojų turinčiomis socialinių tinklų platformomis laikomos „Facebook“, „Instagram“ bei „TikTok“. Čia populiariausi vartotojai surenka keliasdešimt milijonų sekėjų, o jų talpinamo turinio peržiūros būna dar kelis ar keliolika kartų didesnės. Šiose platformose turinio kūrėjai turi galimybę realizuoti save per kuriamą turinį bei iš to uždirbti, o paprasti vartotojai – bendrauti, pasisemti idėjų bei formuoti savo identitetą.
„YouTube“, „Twitch“ bei ir prie socialinių tinklų priskiriamas „TikTok“ yra vaizdo turinio kūrimo platformų viršūnėje. Čia turinys pateikiamas vaizdo formatu, dažnos ir populiarios gyvos transliacijos, kūrėjai taip pat talpina savo blogus, rekomendacijas ar kitą tuo metu paklausų turinį. Kuomet „YouTube“ gali pasiūlyti tiek trumpus bei ilgus vaizdo įrašus, grojaraščius bei gyvos transliacijos galimybes, „Twich“ kūrėjai bei vartotojai labiau orientuoti į gyvų transliacijų turinį. „TikTok“ platforma orientuota į trumpus filmukus ar gyvas transliacijas, o kūrėju ten gali tapti bet kas.
Nemėgstantys vaizdo turinio ar socialinių tinklų viešumo renkasi elementarias bendravimui ar informacijos perdavimui skirtas platformas. Tokios platformos dažnai suteikia ir pilno anonimiškumo galimybę. Šiuo metu populiariausios bendravimo platformos – tai „Discord“ bei Telegram“. Šiose platformose kuriasi bendrus interesus turinčios bendruomenės, kurios dalinasi idėjomis, žiniomis ar kita aktualia informacija.
Kasdieniai interneto vartotojų įpročiai
Toks dažnas ir platus interneto naudojimas, be abejo, pakeičia ir jo vartotojų įpročius. Praleidžiant vis daugiau laiko internete, žmonės pakeičia savo rutiną bei kai kurias kasdienes veiklas adaptuoja prie internetinio gyvenimo. Televizorių vis dažniau pakeičia kompiuterio ar telefono ekranas, televizijos laidas – gyvos transliacijos, o žmonės dažniau renkasi bendrauti ne gyvai, o žinutėmis ar skambučiais.
Vienas labiausiai aptarinėjamų interneto kultūros poveikių visuomenei – tai netikros realybės pateikimas socialiniuose tinkluose. Norėdami sukurti patrauklų, akį traukiantį bei estetišką turinį, kūrėjai dažnai koreguoja nuotraukas bei vaizdo įrašus, suvaidina emocijas tam, kad sukurtų tobulą vaizdą, kuris dažnai realybėje toks visai nėra. Būtent tai neigiamai paveikia žiūrovus – sukurta iliuzija skatina siekti įprastai matomos tobulybės, stengtis visuomet atrodyti nepriekaištingai, o nepasisekus dažnai jaučiama kaltė bei nepilnavertiškumas.
Tačiau internete be abejo gausu ir teigiamų dalykų, formuojančių naujus ar gerinančių esamus įpročius visuomenėje. Daugelis anksčiau tikriausiai neįsivaizdavo, kaip galima važiuoti į kelionę be žemėlapio, ar nusipirkti bilietą ne renginio vietoje ar kasoje. Dabartinės interneto galimybės leidžia daugelį dalykų pasiekti bei atlikti nuotoliu – įsigyti prekes, atlikti mokėjimus, pasirašyti dokumentus ir dar begales kasdienių užduočių, kurių atlikti anksčiau nebuvo galima neišėjus iš namų.