Lapkričio 3 d. Lietuvos karinių oro pajėgų Aviacijos bazėje Šiauliuose dalyvauti septintojoje NATO sąjungininkų oro pajėgų vadavietės Ramšteine (Vokietija) Baltijos šalyse rengiamoje karinių oro pajėgų treniruotėje BRTE VII (angl NATO BRTE) atskrido NATO ankstyvojo perspėjimo ir kontrolės sistemos (angl. Airborne Warning and Control System, AWACS) orlaivis „Boeing 707“. Šio orlaivio nusileidimas Lietuvos karinių oro pajėgų aviacijos bazėje Šiauliuose buvo viena iš BRTE VII operacijų.
Pagal treniruotės scenarijų turėjusi vykti kita operacija, per kurią šiuo metu NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse vykdantis JAV karinių oro pajėgų naikintuvas F-15C Eagle turėjo pakilti ir vizualiai patikrinti bei palydėti ryšį su civilinėmis oro eismo kontrolės sistemomis praradusį kitą treniruotės orlaivį – JAV transporto lėktuvą „Hercules“ C-130 J, – buvo atšaukta dėl prastų oro sąlygų ir saugumo reikalavimų taikos metu.
„Baltijos šalių karinių oro pajėgų treniruotės vykdomos kiekvienos NATO oro policijos misijos Baltijos šalyse rotacijos metu , – sakė Lietuvos karinių oro pajėgų vadas brigados generolas Artūras Leita. – Visas treniruotėje dalyvaujantis personalas, tarp jų skrydžių vadovai, orlaivių įgulos, taip pat ir aptarnaujantis personalas įgyja reikiamos patirties“. Lietuvos karinių oro pajėgų vadas pabrėžė, kad tinkamas NATO oro policijos misijoje dalyvaujančio personalo pasirengimas prisideda prie karinių operacijų sėkmės.
„Tai, kad treniruotėje dalyvauja AWACS, rodo NATO pasiryžimą mokyti ir treniruoti NATO oro policijos misijoje dalyvaujančius orlaivius. Ši misija yra labai svarbi siekiant užtikrinti visų NATO šalių, taip pat ir Baltijos valstybių, saugumą“, – sakė Vyriausiasis sąjungininkų karinių oro pajėgų vadavietės Ramšteine atstovas ir grupės vadovas treniruotės metu kapitonas Steve‘as Richardsas ( Steve Richards). Grupės vadovas sakė, kad planuojant BRTE treniruotes, siekiama pratybų scenarijų parengti taip, kad jis būtų kuo naudingesnis tiek NATO oro policijos misijoje dalyvaujantiems kontingentams, tiek ir priimančiosioms šalims. „Šiandien dėl apribojimų, taikomų skrydžiams taikos metu, operacijas ore turėjome atidėti“, – sakė kpt. S. Richards.
Kita treniruotės BRTE VII operacija, kurioje turėtų dalyvauti JAV transporto lėktuvai „Hercules“ C-130 J, jei leis oro sąlygos, vyks rytoj, lapkričio 4 dieną. Operacija vyks ore ir nuo žemės nesimatys.
NATO oro pajėgų komponento štabas Ramšteine planuoja ir rengia treniruotes, siekdamas tobulinti NATO oro erdvės stebėjimo ir kontrolės, oro policijos bei kitų oro pajėgumų, esančių Baltijos regione, sąveikumą, valdymą ir kontrolę. Šia programa NATO siekia padėti Estijos, Latvijos ir Lietuvos bei kaimyninėms NATO šalims padėti didinti karinių oro pajėgų sąveikumą ir integraciją pagal galiojančius NATO standartus, o taip pat pademonstruoti sąjungininkių solidarumą su Baltijos valstybėmis. Pradėtos kaip NATO oro policijos misijos treniruotės, dabar jos tapo plataus spektro karinių oro pajėgumų treniruotėmis, kurių metu oro operacijas mokomasi vykdyti skirtingais aspektais.
Skraidantis radaras AWACS, dar kitaip vadinamas „NATO akimis ore“, gali aptikti orlaivius, esančius ore 400 km spinduliu. NATO turi 17 tokių lėktuvų, pasirengusių sudėtingiausiose misijose suteikti reikalingą informaciją ir valdyti savus orlaivius.
NATO E-3A AWACS orlaivio techniniai duomenys:
Keturi TF Pratt & Whitney 100A turboventiliatoriniai varikliai.
Lėktuvo ilgis – 46,68 m, sparnų ilgis – 44,45 m, aukštis – 12,70 m.
Lėktuvo greitis – daugiau nei 800 km/h.
Operacijas gali vykdyti daugiau nei devynių (9150 m) kilometrų aukštyje.
Svoris – 147,429 tonos.
Gali skristi 10 val. be degalų papildymo. Visi E-3A tipo lėktuvai degalus gali pasipildyti ore.
Neginkluotas.
Skrydžių įgulą sudaro du pilotai, navigatorius ir skrydžių inžinierius. Misijos įgulą paprastai sudaro apie 12 asmenų.
Trys E-3A tipo lėktuvai gali atlikti visos Vidurio Europos oro erdvės stebėjimą.
Gali aptikti orlaivius esančius ore 400 – 520 km spinduliu.
Gamintojas – „The Boeing Company“ (JAV).
Lėktuvo kaina – apie 70 mln. JAV dolerių.
KK inf.