J.E. Lietuvos Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai
Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkui gerb. Sauliui Skverneliui
Lietuvos Respublikos Seimo frakcijoms
Lietuvos Respublikos Seimo sveikatos reikalų komitetui
Lietuvos Respublikos Seimo švietimo ir mokslo komitetui
Lietuvos Respublikos Vyriausybės Ministrui Pirmininkui gerb. Gintautui Paluckui
Kopija:
Nacionaliniam vėžio institutui
Žiniasklaidai
LIETUVOS ŽMOGAUS TEISIŲ KOORDINAVIMO CENTRO IR KITŲ VISUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ
PRAŠYMAS
DĖL NACIONALINIO VĖŽIO INSTITUTO KAIP SAVARANKIŠKOS SPECIALIZUOTOS ĮSTAIGOS IŠSAUGOJIMO
2024 lapkričio 26 d.
Vilnius
Pritardami Lietuvos Žmogaus teisių gynimo asociacijos 2024 m. lapkričio 18 d. pranešimui visuomenei, kad:
1) Nacionalinis vėžio institutas (toliau — NVI) yra vienintelė ir Europos Sąjungoje žinoma Lietuvoje specializuota onkologinių ligų gydymo ir šios krypties mokslinių tyrimų įstaiga, kuri priklauso Europos vėžio institutų organizacijai (OECI);
2) NVI pradėtas nuosekliai pertvarkyti 2021 m. paverčiant jį iš biudžetinės į viešąją įstaigą;
3) Savo kadenciją baigianti valdžia paskubomis 2024 metų spalio 31 d. inicijavo NVI dalininkų (Sveikatos apsaugos, švietimo, mokslo ir sporto ministerijų bei Vilniaus universiteto) sutartį (toliau – Sutartis), kuria nuspręsta NVI perduoti Vilniaus Santaros klinikoms ir nuo 2025 m. sausio 1 d. paversti jį Santaros klinikų filialu, t. y. instituciškai sumenkinant jo svarbą šalyje ir užsienyje;
4) Sutartis prieštarauja 2014 m. balandžio 17 d. priimtam NVI įstatymui [https://e-eimas.lrs.lt/portal/legalAct/It/TAD/3421 29e0c6d111e3afd8f519d03d5f2d);
5) Perdavus NVI klinikinę veiklą Santaros klinikoms, NVI nebegalės savarankiškai teikti specializuotų onkologijos paslaugų, kaip numato NVI įstatymas;
6) NVI prijungimas prie Santaros klinikų prieštarauja ir NVI įstatams;
7) Organizacinės NVI naikinimo procedūros pradėtos vykdyti nepakeitus NVI įstatymo, tebegaliojant seniems NVI įstatams, nustatantiems NVI struktūrą, valdymą, veiklos tikslus ir kitas svarbias jo veiklos nuostatas;
8) Neatsižvelgta į NVI darbuotojų interesus, o tai gresia dalies, visų pirma aukščiausios kvalifikacijos darbuotojų, išėjimu iš instituto bei, tikėtina, ir išvykimu iš Lietuvos;
9) Galiausiai neatsižvelgta į pacientų interesus — onkologinėmis ligomis sergantiems pacientams gydymas taps dar sunkiau pasiekiamas, ilgės laukiančių eilės ir kt.
Lietuvos žmogaus teisių koordinavimo centras ir kitos visuomeninės organizacijos inicijuoja viešojo intereso gynimą ir prašo bei reikalauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininką, Seimo narius ir naujosios Vyriausybes vadovą:
1. Atsižvelgiant, kad NVI reorganizavimo Sutartis prieštarauja galiojantiems teisės aktams, pirmiausiai NVI įstatymui, nedelsiant sustabdyti bet kokius veiksmus, susijusius su NVI klinikinės veiklos perdavimu Santaros klinikoms.
2. Nutraukti visas reorganizacijos procedūras, kurios prieštarauja NVI įstatymui ir NVI įstatams (nes nėra teisinio pagrindo NVI prijungimui prie Santaros klinikų).
3. Inicijuoti parlamentinių frakcijų diskusiją dėl NVI statuso ir reorganizacijos pagrįstumo bei teisėtumo, dėl Sutarties sudarymo aplinkybių ir su tuo susijusių galimų interesų konfliktu.
4. Atitinkamai inicijuoti nepriklausomą teisinę ekspertizę, įtraukiant nepriklausomus ekspertus dėl išvadų apie galimą Sutarties poveikį teisėtumui, darbuotojų teisėms ir pacientų interesams, nustatant, kaip Sutartis pažeidžia NVI įstatymą (netinkamą reorganizacijos procedūrų inicijavimą, nesuderinimą su įstatymu, pažeidžiant NVI įstatus (NVI veiklos tikslus ir funkcijas) bei kitus susijusius teisės aktus. Paaiškėjus pažeidimams, kreiptis į Generaline prokuratūrą dėl viešojo intereso gynimo.
5. Atlikti išsamų, nepriklausomą vertinimą dėl planuojamos reorganizacijos poveikio Onkologinėmis ligomis sergantiems pacientams, įskaitant galima paslaugu kokybės sumažėjimą, sunkesnį gydymo prieinamumą ir ilgesnį jo procesą.
6. Kreiptis į teismą, kad sutartis būtų pripažinta negaliojanti (ab initio) dėl reorganizacijos vykdymo bei NVI įstatymo pakeitimo, dėl Sutarties prieštaravimo šiam įstatymui, dėl prieštaravimo NVI įstatams ir kitų substantyvinių pažeidimų.
7. Naująją Vyriausybę prašyti peržiūrėti Sveikatos apsaugos ministerijos sprendimus ir jos politiką dėl NVI, įpareigoti pavaldžias institucijas imtis veiksmų, užtikrinančių NVI, kaip specializuotos onkologijos mokslinių tyrimų ir gydymo įstaigos, turinčios svarbų vaidmenį ES onkologijos srityje, tarptautinio pripažinimo išsaugojimą.
8. Siekiant išvengti aukščiausios kvalifikacijos specialistų praradimą, apsaugoti NVI darbuotojų darbo vietas, kurioms gali grėsti praradimas dėl vykdomos reorganizacijos.
9. Organizuoti viešą diskusiją su visomis suinteresuotomis šalimis, įskaitant NVI darbuotojus, pacientų organizacijas, mokslininkų bendruomenę ir visuomenines organizacijas, siekiant aptarti NVI ateitį, išsaugant NVI kaip savarankišką specializuotą gydymo ir mokslo įstaigą.
Lietuvos žmogaus teisių koordinavimo centras ir kitos visuomeninės organizacijos siūlo:
1. Pacientų ir kitoms suinteresuotoms nevyriausybinėms organizacijoms kreiptis į ES institucijas, nurodant galimą neigiamą Sutarties poveikį Lietuvos onkologijos politikai ir ES onkologijos iniciatyvoms;
2. Pasitelkti tarptautines organizacijas, kurios remia mokslinių tyrimų ir sveikatos priežiūros nepriklausomumą, siekiant didesnio šios problemos dėmesio ir palaikymo. Tikimės, jog naujoji Seimo dauguma ir Vyriausybė imsis nedelsianti šalinti buvusios valdžios piktnaudžiavimus, galimą nepotizmą ir korupciją sveikatos apsaugos srityje, ir kad Nacionalinis vėžio institutas išliks mūsų šalies sveikatos apsaugos pavyzdžiu bei viltimi onkologinėmis ligomis sergantiems ligoniams.
Lietuvos žmogaus teisių koordinavimo centras:
Lietuvos gynybos paramos fondas – Stasys Kaušinis
Lietuvos Helsinkio grupė – Aurelija Kuzmaitė
Lietuvos žmogaus teisių gynimo asociacija – Romualdas Povilaitis
Lietuvos žmogaus teisių asociacija – Vytautas Budnikas
Lietuvos kultūros kongreso garbės pirmininkas – Krescencijus Stoškus
Lietuvos nacionalinė vartotojų federacija – Alvita Armanavičienė
Lietuvių etninės kultūros draugija — Dalia Urbanavičienė
Onkologinių ligonių asociacija ,,Viltis“ – Kazys Bagušis
Nurodytų organizacijų raginimą ir prašymą bei pritarimą šio prašymo turiniui tvirtinu:
Lietuvos žmogaus teisių gynimo asociacijos pirmininkas Romualdas Povilaitis